Skip to main content

6 tips om een goede titel te bedenken

Daar staat ie dan. Je zelfgeschreven blog, webpagina of artikel. Trots post je ‘m op je socialemediakanalen. Maar er gebeurt … niets. Of toch bijna niets, buiten de twee likes van je beste vrienden. Heel frustrerend. En zonde van al je werk (sorry vrienden!)

Meestal ligt het niet aan je tekst, wél aan je titel. En laat een goede titel bedenken nu net het moeilijkste gedeelte zijn in copywriting en content writing. Maar ook het belangrijkste.

Waarom een goede titel zo cruciaal is

Geen tekst dus zonder een goede titel. Maar waarom is het zo’n uitdaging? Een titel moet kort en krachtig zijn, duidelijk omschrijven waar je tekst over gaat én teasend zijn. Want hij bepaalt of je lezer verder leest … of afhaakt.

80% van alle bezoekers leest alleen de titel en besluit op basis daarvan om al dan niet verder te lezen.

Kortom: vaak kruipt er evenveel tijd in een goede titel bedenken als in de tekst zelf. Te moeilijk en te veel werk, denk je? Toch niet. Ik geef je een paar tips om die klinkende kop te vinden.


Doe de titelcheck

Kijk even naar de titel die bij je tekst staat, of die je in gedachten hebt. En stel jezelf deze vragen:

1.

Is de titel duidelijk en concreet? Een creatieve, spitsvondige kop is natuurlijk super, maar gaat zijn doel voorbij als niemand begrijpt waarover het gaat. Laat bovendien clickbait achterwegeDat is een sensationele titel die je lezer zal doen klikken, maar die misleidend is. En je leespubliek dus alleen maar teleurgesteld achterlaat.

2.

Heb je een behoefte gecreëerd? Want mensen zoeken altijd informatie in functie van een specifiek probleem. Verplaats jezelf in de schoenen van je lezer. Voelt hij dat je artikel een oplossing voor zijn probleem zal geven? Of een antwoord op zijn vraag?

3.

Komt het voordeel voor je lezer waardevol genoeg over in de titel? Wat bied je hem of haar? Verwoord het al in je titel.

Extra tips

Hou het kort en krachtig: maximaal 70 tekens. Zeker voor je online communicatie. Google breekt titels die langer zijn af met drie puntjes.

Gebruik cijfers in de titel. Studies tonen aan dat er dan 73% meer interactie is.

Als je wilt dat je teksten scoren in Google, plaats je het best ook zoekwoord(en) in je titel. Liefst vooraan. Maar overdrijf niet met je keywords. Leescomfort primeert nog altijd!